๐ŸšฉThe Atheists of India. เคญाเคฐเคคीเคฏ เคจाเคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ.๐Ÿšฉ ©@✒GBG⚔




๐ŸšฉThe Atheists of India. เคญाเคฐเคคीเคฏ เคจाเคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ.๐Ÿšฉ ©@✒GBG⚔

1.  Let's try and understand today, 'the Origin of the Concept of Human Quest to Know the Unknown,  Creation of God to fill in the Empty Spaces, and also the Systemic Organisation of Universe' around  us.

2. The human brain has been seeking answers to universal quizzes for ages now, and as a result, all his not easily understood fears and anxieties, were deitified as 'God', or 'gods and goddess', or 'evil demons'. This became the root of religions based on appeasing these gods and goddesses to get benificial results, and compilation of detailed texts on how to go about the business of doing so, either written by a person, or some persons  over a period of time ranging from some years or some centuries.

3. Along with a lot of mumbo jumbo on business of god, (directly benefitting the exploitative priests), these texts also adressed other human issues like trade, health, medicine, agriculture, social organisation, social norms, personal and social morals and ethics, although these texts only could impart knowledge as per the limited information available to their authors,  at the time these texts were written, or  compiled.

4.  We can not and should never forget that these religious texts, and the knowledge aswellas instructions within them,  must have been relatively relevant in a particular time and space, but may not really be as relevant today, as they were in the past, but those  belonging to priestly or political class, thos who benefited directly, both economically and politically, by  proclaiming these texts divine, created a divine halo around them, and even proclaimed these texts to have some super human or so called divine origin. This is how basically all religions and all the 'Kleshaas' attached to them came in to being.

5.  Not every one was or is satisfied by these religious texts, as not every one is ready to blindly commit one self,  to a thought process in which he or she is born or initiated when young.    Out of an extremely exploitative   clutter in organised religions , and the  need for freethinking human's  to seek the truth, arose the quest for esoteric knowledge.   In the west, this esoteric understanding grew much later but in India,  it took root some 2500 years ago, in the Indo-Gangetic plain, which then experienced a massive  urbanization wave.

6.  This urbanisation surge in turn produced opportunity for trade, wellness, leisure and pleasure, giving opportunity to intellectual traditions, to take birth and grow.  Buddhism, Jainism, Charvakism and  Ajivikas were thus born.

7.  All these traditions rejected conventional Vedic beliefs, the concept of 'God' so common in India,  and all the jigmaroll  attached to it, including the mumbo-jumbo mythical theories of creation, and thus these traditions came to be called the atheistic (เคจाเคธ्เคคिเค•) traditions by Indian standards. It is worth mentioning here is that every, cave, every meditative space, every temple, does not necessarily mean that it has some God or religion attached to it. The cave, temple or the meditative space may have been created by an atheist thinker, scientist or an atheist  monk

8.   เคญाเคฐเคคीเคฏ เคฆเคฐ्เคถเคจ เคชเคฐเคฎ्เคชเคฐा เคฎें, เคจाเคธ्เคคिเค• เคตเคน เคนै เคœो เคตेเคฆों เคธे, เค•เคฐ्เคฎเค•ाเคฃ्เคก เคธे, เคตเคฐ्เคฃ เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคธे เคตिเคจ्เคฎुเค– เคนो เค•เคฐ เคฌाเคค เค•เคฐे। เคญเค—เคตाเคจ เค•े เคนोเคจे เคฏा เคจ เคนोเคจे เคชเคฐ เคฌเคนเคธ เค•เคฐเคจा เคฏा เค•ेเคตเคฒ เค•िเคธी เคˆเคถ्เคตเคฐीเคฏ เคธเคค्เคคा เคธे  เคตिเคจ्เคฎुเค– เคนोเคจा เคญाเคฐเคคीเคฏ เคจाเคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ เค•ा เคตिเคทเคฏ เคตเคธ्เคคु  เคจเคนीं เคนै, เค•्เคฏों เค•ी  เคเคธा เค•เคฐเคจे เคธे เค‡เคธ เคฆเคฐ्เคถเคจ เค•ा  เคธ्เค•ोเคช เค˜เคŸ เคœाเคคा เคนै। เคˆเคถ्เคตเคฐ เคชเคฐ เคฌเคนเคธ เค•ी เคœเค—เคน เค‡เคจ เคฆเคฐ्เคถเคจों เคฎें เคœीเคตเคจ เค•ो เคธเคฎเคเคจे เค”เคฐ เค‰เคธे เคธाเคฐ्เคฅเค• เคคเคฐीเค•े เคธे เคœीเคจे เคชเคฐ เค•เคนीं เคœ्เคฏाเคฆा เฅ›ोเคฐ เคนै।

9.  เคชเค•्เค•े เคคौเคฐ เคชเคฐ เคœाเคจ เคฒीเคœिเคฏे เค•ी เคญाเคฐเคคीเคฏ เคจाเคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ เคตेเคฆों เค•े เคฆเคฐ्เคถเคจ เคธे เคตिเคจ्เคฎुเค– เคนै, เคฏा เคฏों เค•เคนिเคฏे เค•ी เคตेเคฆों เค•ो เคจाเคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ,  เคธिเคตाเคฏ เค•ाเคฒ्เคชเคจिเค• เคฆेเคตी เคฆेเคตเคคाเค“ं เค•ी เค•เคนाเคจिเคฏां, เคช्เคฐเค•ृเคคिเค• เคธเคค्เคฏों เคชเคฐ เคฆेเคตी เคฆेเคตเคคाเค“ं เค•ा เคšเคฒाเค•ी เคธे เคฏा เค…เคœ्เคžाเคจ เคตเคถ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคช्เคฐเคคिเคฐोเคชเคฃ, เคฏाเคจी เคूเค , เค”เคฐ เค‡เคงเคฐ เค‰เคงเคฐ เค•ी เคฌเค•เคตाเคธ เค•े เคชुเคฒिंเคฆों เค•े เค‡เคฒाเคตा เค•ुเค› เคจเคนीं เคฎाเคจเคคा।

10. The theistic tradition in Indian belief system simply means  belief in Vedas.  เคญाเคฐเคคीเคฏ เคฆเคฐ्เคถเคจ เคชเคฐเคฎ्เคชเคฐा เคฎें เค‰เคจ เคฆเคฐ्เคถเคจों เค•ो เค†เคธ्เคคिเค• เค•เคนा เคœाเคคा เคนै เคœो เคตेเคฆों เค•ो เคช्เคฐเคฎाเคฃ เคฎाเคจเคคे เคนैं।เคตเคน เคธเคญी, เคœो  เคตेเคฆों เค•ो เคธीเคงा เคนी เค‰เค ा เค•เคฐ เค•เคšเคฐे เค•े เคนเคตाเคฒे เคจเคนीं เค•เคฐเคคे, เค‰เคจ्เคนें เคช्เคฐเคฎाเคฃ เค”เคฐ เคช्เคฐेเคฐเคฃा เคฎाเคจเคคे เคนैं, เค†ंเคถिเค• เคนी เคธเคนी, เคธเคฌ เค†เคธ्เคคिเค• เคนैं।  เคญाเคฐเคคीเคฏ เค†เคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ  6 เคนैं। เค‡เคจ เค•े เคจाเคฎ เคนैं เคจ्เคฏाเคฏ เคฆเคฐ्เคถเคจ, เคตैเคถेเคทिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ, เคธांเค–्เคฏ เคฆเคฐ्เคถเคจ, เคฏोเค— เคฆเคฐ्เคถเคจ, เคตेเคฆाเคจ्เคค เคฆเคฐ्เคถเคจ (aka เค‰เคค्เคคเคฐ เคฎीเคฎांเคธा) เค”เคฐ เคฎीเคฎांเคธा (aka เคชूเคฐ्เคต เคฎीเคฎांเคธा) เคฆเคฐ्เคถเคจ। เค•्เคฏों เค•ी เคฏเคน 6 เคนैं, เค‡เคจ्เคนें เค›เคท्เคŸ-เคฆเคฐ्เคถเคจ เคญी เค•เคนा เคœाเคคा เคนै।

11.  เคฏเคนाँ เคฏเคน เค•เคนเคจा เค…เคจुเคšिเคค เคจ เคนो เค—ा เค•ी เคฏเคน  เคธเคฌ เค•े เคธเคฌ เค†เคธ्เคคिเค• เคฆเคฐ्เคถเคจ เคตेเคฆों เคธे เค‰เคคเคชเคจ เคจเคนीं เคนुเค।  เคฌाเคค เค•ेเคตเคฒ เค‡เคคเคจी เคนै เค•ी เคฏเคน เคตैเคฆिเค• เคธिเคฆ्เคงाเคจ्เคคों เค•ो เคธिเคฐे เคธे เคจเค•ाเคฐเคคे เคจเคนीं। เค•ुเค› เค•ो เคฎाเคจเคคे เคนैं, เค•ुเค› เค•ो เคจเคนीं เคฎाเคจเคคे, เคœैเคธे เค•ी เคชूเคฐ्เคต เคฎीเคฎांเคธा เคตैเคฆिเค• เค•เคฐ्เคฎเค•ाเคฃ्เคก เค•ो เคนी เคฎोเค•्เคท เค•ा เคฆ्เคตाเคฐ เคฎाเคจเคคा เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคตेเคฆांเคค, เคฏा เค‰เคค्เคคเคฐ เคฎीเคฎांเคธा เค•เคฐ्เคฎเค•ाเคฃ्เคก เค•ो เคธिเคฐे เคธे เฅ™ाเคฐिเคœ เค•เคฐเคคे เคนुเค เค•ेเคตเคฒ เค‰เคชเคจिเคทेเคฆिเค• เคœ्เคžाเคจ เค•ो เคนी เคฎोเค•्เคท เค•ा เคฆ्เคตाเคฐ เคฎाเคจเคคा เคนै।

12.  เค•ुเค› เคฆเคฐ्เคถเคจ เคฆ्เคตैเคค, เคฏाเคจि duality เค•े เคช्เคฐเคšाเคฐเค• เคนैं, เคคो เค•ुเค› เค…เคฆ्เคตैเคค, เคฏाเคจि nonduality เค•े เคช्เคฐเคšाเคฐเค• เคนैं।  เค•ुเค› เคตेเคฆांเคค เคฆเคฐ्เคถเคจ เค•ी เคคเคฐเคนं เคชเคฐเคฎ् เค—ूเฅ เคœ्เคžाเคจ เคธเคค्เคฏों เค•ो เคˆเคถाเคฐों เค”เคฐ เค‰เคชเคฎाเค“ं เคธे เคธเคฎเคเคคे  เค”เคฐ เคธเคฎเคाเคคे เคนैं, เคคो เค•ुเค› เค•ेเคตเคฒ เคฒॉเคœिเค• เค”เคฐ เคจเคฎ्เคฌเคฐ्เคธ , เคฎैเคฅเคฎेเคŸिเค•เคฒ เคฎेเคฅเคก เค•ा เค‡เคธ्เคคेเคฎाเคฒ เค•เคฐเคคे เคนैं।

13.เค…เคฌ เคฌाเคค เค•เคฐเคคे เคนैं เคถुเคฆ्เคง เคจाเคธ्เคคिเค•  เคฆเคฐ्เคถเคจ เค•ी। เค•ुเคฒ เคฎिเคฒा เค•เคฐ  เคšाเคฐ เคนैं. There are four basic systems of philosophies,  which defy the Vedas, as  standard benchmarks of understanding the truth, and  thus, do not accept vedas as the key to intellectual and spiritual understanding of universe.

14.  These four philosophies are,    Buddhists, Jains, Ajivikas, and Charvkaas. Their  lifestyle and morality is termed as ‘Nastik Darshans’ or ‘Heterodox Philosophies’ of India.

15.  เคฌेเคตเค•ूเคซ เค†เคธ्เคฅाเคตाเคฆिเคฏों เค”เคฐ เคชुเคฐोเคนिเคค เคตเคฐ्เค— เคฆ्เคตाเคฐा, เคจाเคธ्เคคिเค• เคฒोเค—ों เค•ो เคฌेเคตเคœเคน เคเค• เคจेเค—्เค—ेเคŸिเคต เคฐंเค— เคฎें เคฐँเค—เคจे เค•ी เคฌเคฐाเคฌเคฐ เค•ोเคถिเคถ เคœाเคฐी เคฐเคนเคคी เคนै।  เคœเคฌ เค•ी เคฎेเคฐा เคคเฅ›เคฐ्เคฌा เคนै เค•ी เคเคธे เคฒोเค— เคตเคนเคฎ เคญृเคฎों เคธे เคฎुเค•्เคค เค”เคฐ เค…เคธूเคฒों เค•े เคชเค•्เค•े, เคœ्เคฏाเคฆा เคจैเคคिเค• เคฎूเคฒ्เคฏों เคตाเคฒे เคนुเค† เค•เคฐเคคे เคนैं। เคฆंเค—े เคซเคธाเคฆों เคฎें เคœเคฌ เค†เคธ्เคคिเค• เคงाเคฐ्เคฎिเค• เคเค• เคฆूเคธเคฐे เค•ा เคตเคง เค•เคฐเคจे เคฎें เคฎเคถเฅšूเคฒ เคนोเคคे เคนैं, เคคो เคจाเคธ्เคคिเค• เคนी เคนैं, เคœो เคธเคญी เค•ी เคฐเค•्เคทा เค•ा เคช्เคฐเคฏเคค्เคจ เค•เคฐเคคे เคฆेเค–े เคœा เคธเค•เคคे เคนैं।

16.  Buddhism and Jainism amongst the nastiks, emerged as thriving religions/lifestyles,  whereas some like the Ajivikas or Charvaka traditions got lost in time, but their eternal message stayed. Buddhism and Jainism, having emerged as thriving religions, has  nothing to do with, or never had any connection with God, but ofcourse Budha and Mahavir, having been deitified, and them beginning to be worshiped like  gods,  is certainly an attributable  reason for this.

17.   With passage of time,   wise men like Budha and Mahavir, started being termed as Bhagvaans, and ritualistic woship of Budha and Mahavira, started.  Other ritualistic bullshit like dubbing monks as priests, or superimposing divinity on  them, or building monasteries on lines  of a temple  to charm the average foolish mind, was initiated in Buddhist and  Jain practices, and all this  has been instrumental, in  transforming these philosophies or lifestyles, in to organised religions, again  to the real benifit of priests and politicians alone.

18. The Charvkaas and Ajivika philosophies have no space for any foolish worship, beliefs  or rituals.  These pictures that I am sharing in this post are of Ajivika caves, In a place called Barabara, near Gaya in Bihar. The Caves were built for and used by the mystics of Ajivika tradition for meditation and contemplation.  After the Avijikas faded off, these caves were used by Buddhist, Jains and Hindu sadhus as well.

19.  Today these caves are a popular tourist spot for visitors to Gaya,  who are mostly unaware, that these caves, are the last vestige of an atheist tradition, which believed in  tradition of dining together of all castes and creeds, and the concept of working for a living, as preached by Guru Nanak, centuries later.

20.   เค†เคœीเคตिเค• เคฒोเค— เค…เคชเคจी เคœीเคตिเค•ा เค•ा เค‡ंเคคเฅ›ाเคฎ เค–ुเคฆ เค•เคฐเคคे เคนुเค เคธเคจ्เคฏाเคธी เคœीเคตเคจ เคœीเคคे เคฅे। เคœเคฌ เคตเคน เคญ्เคฐเคฎเคฃ เค‡เคค्เคฏाเคฆि เคชे เคญी เคจिเค•เคฒเคคे, เคคो เค•เคญी เค•िเคธी เคฌเคš्เคšे เคธे, เคฆूเคง เคชिเคฒाเคคी เคฎाँ เคธे, เค•िเคธी เฅšเคฐीเคฌ เคธे เค…เคฅเคตा เคเค• เคนी เคต्เคฏเค•्เคคि เคธे เคฌाเคฐ เคฌाเคฐ, เคญिเค•्เคทा เคจเคนीं เคฒेเคคे เคฅे। เคœाเคคเคชाเคค เคฎें เคตिเคถ्เคตाเคธ เคจเคนीं เค•เคฐเคคे เคฅे เค”เคฐ เคธเคฏुंเค•्เคค เคฐूเคช เคธे เคญोเคœเคจ เคฌเคจाเคคे เค”เคฐ เค‡เค•्เค•เค े เคฌैเค  เค•เคฐ เคญोเคœเคจ เค•เคฐเคคे เคฅे।

21.     เค‡เคธ เคนी เคคเคฐเคนं เค•ी  เคช्เคฐเคฅा เค•ो เคฎเคง्เคฏเค•ाเคฒ เคฎें เค•เคฌीเคฐ เคธाเคนिเคฌ, เคฐเคตिเคฆाเคธ เคธाเคนिเคฌ, เค”เคฐ เคซिเคฐ เคจाเคจเค• เคธाเคนिเคฌ เคจे, เค…เคชเคจा เคชेเคถा/เค•िเคฐเคค/เค•ाเคฎ/เคงเคจ्เคฆा เค•เคฐเคคे เคนुเค เคธเคจ्เคฏाเคธी  เคœीเคตเคจ เคœीเคจे เค•ा เคธเคจ्เคฆेเคถ เคฆे เค•เคฐ  เคช्เคฐเคšเคฒिเคค เค•िเคฏा। เค‡เคจ เคธंเคคो เคจेँ เคญी เคจाเคธ्เคคिเค•-เคตाเคฆ (เคตेเคฆों เคฎें เค…เคจाเคธ्เคฅा)  เค”เคฐ เคจिเคฏเคคी-เคตाเคฆ (เคนुเค•्เคฎ) เค•ा เค…เคฒเค– เคœเค—ाเคคे เคนुเค เค‡เคธ เคชुเคฐाเคจी เคชเคฐเคฎ्เคชเคฐा เค•ो เคนी เคœाเคจे เค…เคจเคœाเคจे เคฎें  เคœीเคตिเคค  เคฐเค•्เค–ा।

22.  เคšाเคฐ्เคตाเค• เค‹เคทि เคญी เค‡เคธी เคจाเคธ्เคคिเค•เคตाเคฆी, เคจिเคฏเคคीเคตाเคฆ (เคนुเค•्เคฎ) เค•ी เคชเคฐंเคชเคฐा เค•े เคช्เคฐेเคฐเค• เค—ुเคฐु เคฅे। เค‡เคจ เคธเคญी เคฎें เค•ोเคˆ เคซเคฐ्เค• เคนै เคคो เคตเคน เค•ेเคตเคฒ เค‡เคคเคจा,  เค•ि เคšाเคฐ्เคตाเค• เคชूเคฐ्เคฃเคคเคฏ เคญौเคคिเค•เคตाเคฆी เคฅे, เคฏाเคจी เค–ाเค“, เค–ेเคฒो, เคญोเค—ो, เค”เคฐ เคœिเคฏो। เคฒेเค•िเคจ เคฌाเค•ी เคจाเคธ्เคคिเค• เคงाเคฐाเคं, เคถुเคฆ्เคง เคฐूเคช เคธे เค†เคง्เคฏเคค्เคฎिเค•เคตाเคฆ เค”เคฐ 'เคฎाเคจเคต เคฎเคจ เค•ी เค—เคคि เคชเคฐ เคถोเคง' เคธे เคœ्เคฏाเคฆा เคช्เคฐเคญाเคตिเคค เคนै, เคคเคฅा เคญौเคคिเค•เคตाเคฆ เคธे เคฌेเคนเคฆ เค•เคฎ เคช्เคฐेเคฐिเคค เคนैं।

23.   เคฏเคน เคญी เคฏाเคฆ เคฐเคนे เค•ि,  เคจिเคฏเคคि-เคตाเคฆ (เคนुเค•्เคฎे เค…ंเคฆเคฐ เคธเคฌ เค•िเค›, เคฌाเคนเคฐ เคนुเค•्เคฎ เคจ เค•ोเค) เคญाเค—्เคฏ-เคตाเคฆ เคจเคนीं  เคฌเคฒ्เค•ि เคช्เคฐเค•ृเคคिเค•-เคธिเคฆ्เคงाเคจ्เคคเคตाเคฆ เคนै । เค‡เคธ เคฆเคฐ्เคถเคจ เคชเคฐंเคชเคฐा เค•ी เคฎाเคจ्เคฏเคคा เคนै เค•ि เคธเคฌเค•ुเค› เคช्เคฐเค•ृเคคि-เคธृเคท्เคŸि เค•े เค…เคธूเคฒों เค•े เค…เคงीเคจ เคนै। เคฎเคจुเคท्เคฏ เค…เคชเคจे เคชเคฐाเค•्เคฐเคฎ เคธे เค‰เคจ เค…เคธूเคฒों เคฎें เค•ोเคˆ เคนेเคฐ-เคซेเคฐ เค•เคฐเคจे เค•ी เค•्เคทเคฎเคคा เคจเคนीं เคฐเค–เคคा , เคฒेเค•िเคจ เค‰เคจ्เคนें เคธเคฎเค เคฌूเค เค•เคฐ, เค‰เคจ เคธिเคฆ्เคงाเคจ्เคคों เค•ो เค‡เคธ्เคคेเคฎाเคฒ เค•เคฐเคคे เคนुเค เค…เคชเคจे เคœीเคตเคจ เค•ो เคธाเคฐ्เคฅเค• เคฌเคจा เคธเค•เคคा เคนै.

24.  เคœैเคธा เค•ी เคฎैंเคจे เค…เค•्เคธเคฐ เค…เคชเคจे เคฒेเค–ों เคฎें เค•เคนा เคนै เค•ि,  เค•ोเคˆ เคตाเคนेเค—ुเคฐु, เคฐाเคฎ เคฏा เค…เคฒ्เคฒाเคน เค•ा เคจाเคฎ เคฒे เค•เคฐ 4 เคฎंเฅ›िเคฒा เค‡เคฎाเคฐเคค เคธे เค›เคฒांเค— เคฒเค—ाเคฏे เคคी เคจिเคถ्เคšिเคค เคนी เคฎृเคค्เคฏु เค•ा เค—्เคฐाเคธ เคฌเคจे เค—ा, เคฒेเค•िเคจ เคเคฏเคฐोเคกाเคฏเคจเคฎिเค•्เคธ, เค—्เคฐैเคตिเคŸी เค”เคฐ เคฌाเค•ि เค•े เคช्เคฐเค•ृเคคि เคฆ्เคตाเคฐा เคจिเคฐ्เคฎिเคค เคธिเคฆ्เคงाเคจ्เคคों เค•ो เคธเคฎเคเคคे เคนुเค, เคฏเคฆि เคเค• เคชैเคฐाเคถूเคŸ เค•े เคธเคนाเคฐे เค‰เฅœเคคे เคนुเค เคœเคนाเฅ› เคธे เคญी เค•ूเคฆ เคœाเคฏे, เคคो เค…เคตเคถ्เคฏ เคธुเคฐเค•्เคทिเคค เคฐเคนे เค—ा।
๐Ÿšฉเคคเคค्เคค เคธเคค्เคค เคถ्เคฐी เค…เค•ाเคฒ๐Ÿšฉ
©✒Guru Balwant Gurunay⚔

No comments:

Post a Comment